Succesul Agricola

Au treuct 25 de ani de la infiintarea grupului Agricola, iar succesul companiei este clar. Insa, ne intrebam, ce va fi pentru viitor? Cum vine acest succes? In acest articol va prezentam un interviu despre indicatori financiari mai buni, investiții în dezvoltarea capacităților de producție, precum și în dezvoltarea portofoliului. Interviul cu Grigore Horoi, Președintele Agricola Grup, care ne va spune, de asemeni, si strategia folosita de el, care l-a propulsat spre succes.

Grigore Horoi

Bilanțul primului semestru indică o creștere a afacerilor de 6%. Ce a susținut acest avans?

Grigore Horoi: Toate businessurile Agricola au înregistrat, de la declanșarea crizei financiare, creșteri de cel puțin 5%. Agricola este un brand puternic și acesta este unul dintre suporturile majorării afacerilor noastre. La asta se adaugă echipele de vânzări și o selectare fericită a portofoliului de produse. De exemplu, Puiul Fericit își dublează vânzările de la un an la altul, la divizia de mezeluri ne-am orientat mai mult către produsele crud-uscate și avem o cotă de piață de peste 50% la Salamul de Sibiu, iar în ceea ce privește ready-meals-urile am periat portofoliul de produse și de clienți și am dezvoltat exporturile. Aici ne-am atins limita capacității de producție și acum suntem în faza de negociere pentru o nouă linie.

Cum se prezintă situația la capitolul investiții și care este bugetul total alocat pentru 2017?

Grigore Horoi: În fiecare an alocăm în jur de 8 milioane de euro, diferențiat pe fiecare unitate de business. Anul acesta am alocat 3,5 milioane de euro pentru carnea de pui și deja facem unele cheltuieli în contul bugetului de anul viitor. Pentru Salbac, investițiile s-au ridicat la 1,7 milioane de euro. La Europrod vă spuneam că pregătim o investiție de 3,5 milioane de euro, iar la Avicola Lumina e în derulare negocierea pentru a capacita toată exploatația, valoarea proiectului ridicându-se la 2 milioane de euro.

Referitor la Salbac, anul trecut finalizați o investiție de 5 milioane de euro. Cum s-a reflectat extinderea capacității de producție în vânzări și ce estimări aveți pentru perioada următoare?

Grigore Horoi: Noi ne-am propus să amortizăm investiția în 5 ani și probabil o vom face în 3 ani. Începutul de an nu a fost spectaculos, dar extinderea a fost complet capacitată, chiar au fost probleme cu onorarea comenzilor. În primele șase luni categoria de salamuri crud-uscate a înregistrat o creștere de 5% în volum, respectiv 7% în valoare, Salbac raportând o cifră de afaceri de 55,6 milioane de lei, în creștere cu 10%.

În timp ce mezelurile sunt o categorie care reușeste să atragă mai mulți bani de la consumatori, pe piața cărnii de pui presiunea pe preț este tot mai mare. Cum încercați să creați un echilibru?

Grigore Horoi: În cazul nostru vorbim despre două unități de business distincte și nu transferăm valoarea de la unul la altul. La carnea de pui noi am optat pentru politica de diferențiere la nivel de produs și acest lucru ne-a ajutat să obținem un preț mediu mai mare decât media pe industrie și mai mare decât prețul pe care l-am obținut anul trecut pentru că volumele de pui diferențiator s-au majorat. Vorbim despre o creștere de 3,2% la prețul mediu. Este o industrie cu marje nete undeva la 2-3%, iar o creștere de 3% la prețul mediu este o performanță.

Cum vă adaptați strategia pentru a diminua impactul?

Grigore Horoi: Lucrăm într-o industrie cu volatilitate destul de mare. Orice se întâmplă la nivel macroeconomic poate afecta serios industria. Sperăm ca resursele furajere să nu fluctueze foarte mult așa cum s-a întâmplat în urmă cu 5-7 ani. Vorbim însă despre un risc ridicat întrucât cheltuielile cu hrana reprezintă 40% din prețul de vânzare, iar la nivel de cost reprezintă 70%. Important este să menții nivelul de performanță sus. În plus, lucrăm la consolidarea financiară a businessului – avem target pentru îmbunătățirea indicatorilor de finanțare, a gradului de îndatorare.

Cum arată relația cu retailerii și unde se poziționează în acest peisaj canalul independent?

Grigore Horoi: Folosim toate canalele și distribuția Agricola se suprapune practic pe structura pieței locale de retail. Concret, realizăm 56% din vânzări prin conturile internaționale, 10% prin export, 2% prin magazinele proprii, iar restul de 32% reprezintă diferența din piața tradițională. Retailul independent reprezintă un canal important pentru noi, dar și noi suntem importanți pentru ei prin portofoliul de produse pe care le avem. Rulajul prin magazinele de proximitate tradiționale a scăzut, însă acest segment nu va dispărea. Vor rezista lanțurile mari și sper să fim și noi acolo. În IKA suntem prezenți în toate lanțurile de magazine prezente pe piața locală fie prin brandurile Agricola, fie prin producția de marcă privată.

Cât despre mărcile private, ce rol joacă acestea în businessul Agricola?

Grigore Horoi: Producția de marcă privată ne ajută să facilităm fabricile, să diminuăm costurile și, nu în ultimul rând, să obținem o marjă rezonabilă. În acest moment, producția mărcilor private este importantă pentru arhitectura businessului. La carnea de pasăre acestea au o pondere de 20% din cifra de afaceri și la mezeluri este de 10%.

Ce estimări aveți pentru anul acesta și de unde credeți că vor veni creșterile pe viitor?

Grigore Horoi: Pentru fiecare divizie de business avem estimări de creșteri, iar unele dintre ele cred că vor depăși scenariile noastre. La nivel de grup însă, am făcut exit din două businessuri anul trecut, divizia de porcine și divizia de furaje. În ciuda acestor schimbări, vom încheia anul 2017 cel puțin la același nivel ca și anul trecut. Cât despre creșteri, salariile se majorează și implicit crește și resursa disponibilă pentru consum. La polul opus sunt foarte mulți români care pleacă din țară. Indiferent de evoluția acestor factori noi vom avea obiective de creștere chiar dacă va trebui să mușcăm din cota competitorilor.

sursa: http://www.magazinulprogresiv.ro

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *