MADR ia măsuri privind scumpirea anumitor produse
Datorita scumpirii anumitor produse, ca oua, carne si produse lactate, Consiliul Concurenței a fost sesizat de MADR. De asemenea, semnificativ este si faptul ca analizele Ministerului Agriculturii nu au dus la concluzia unor cresteri importante de prețuri, instituția neavand nicio modalitate la indemana (sau imputernicire de lege) care sa-i permita intervenirea pe piață, a afirmat ministrul Agriculturii și Dezvoltării Rurale, Petre Daea.
“Am sesizat Consiliul Concurenței pentru a analiza situația pe care am găsit-o în piață în această perioadă, referitoare la scumpirile alimentelor, la ouă, lapte, produse din lapte — și aici vorbim în special de unt, întrucât din analizele pe care le-am făcut am constatat că nu sunt motive obiective care să determine creșterea de prețuri. Cerem sprijinul Consiliului Concurenței pentru a vedea dacă nu cumva sunt elemente care vizează o înțelegere între comercianți, pentru că altfel nu se explică. Ministerul Agriculturii a transmis deja o adresă oficială către Consiliul Concurenței în care solicită instituției să analizeze scumpirea alimentelor”, a spus Petre Daea.
Petre Daea a explicat cum a facut a mers “in piete si magazine” din Capitala, lucru care a scos la iveala cateva nejustificari ale scumpirii produselor de pe piata, in ciuda faptului ca majorari in costurile de producție nu au fost identificate. Desigur, acest lucru nu se aplica tuturor magazinelor, dar exista destule cazuri care sa justifice o verificare de catre Consiliul Concurentei:
„Ne-am dus la producători ca să vedem care sunt costurile de producție și dacă în costuri au apărut modificări, ca urmare a scumpirii vreunui element ce compune costul de producție și am constatat că nu există. De aceea am solicitat Autorității de Concurență să facă o analiză, pentru a vedea dacă nu sunt alte cauze. Este o preocupare a mea, pentru a descifra cauzele scumpirii alimentelor, în condițiile în care nu sunt creșteri pe costurile de producție. De exemplu, carnea de porc a scăzut la producători, iar la raft crește. Oul pleacă de la producător cu 36 de bani și ajunge la raft cu un leu, iar la unt este o situație similară. Sunt anomalii și lucruri de neînțeles”, a mai mentionat ministrul Agriculturii.
Au existat majorari si ale preturilor la energie și carburanți, precum și o scadere imediata a leului, evenimente care au dus la costuri putin mai mari pentru producători și transportatori (inclusiv pentru preturile de la raft) – dar toate acestea nu reprezinta o justificare indeajunsa pentru o dublare a costurilor pentru consumatori. Reprezentanții Uniunii Crescătorilor de Păsări din România (UCPR) au aratat ca prețul ouălor s-a majorat la poarta fermei cu numai 24% în octombrie 2017, raportat la aceeasi perioada a anului precedent.
“Piața ouălor este sezonieră, respectiv în primăvară — vară oferta de ouă crește și prețul ouălor scade, iar în perioada toamnă — iarnă oferta de ouă se reduce și prețurile încep să crească. De exemplu, prețul ouălor la poarta fermei în lunile iunie — iulie 2017 a fost mai mic cu 30% față de prețul realizat în lunile noiembrie — decembrie 2016”, sustin crescătorii de păsări.