Un nou trend: Postul Paștelui
Ponderea gospodăriilor românești care respectă cerințele perioadei postului Paștelui a crescut cu 85% din anul 2006 până in anul 2015. O evaluare a datelor privind consumul gospodăriilor a arătat o creștere semnificativă a non-consumului de carne și a altor produse de origine animală în perioada Postului Paștelui. Studiul a fost întocmit utilizând date din Ancheta Bugetelor de Familie(ABF) pentru perioada 2006-2015, pe un număr de aproximativ 30000 de gospodării pe an, datele fiind furnizate de către Institutul Național de Statistică.
Aceste rezultate au rezultat în urma unei colaborări de cercetare între Universitatea de Științe Agronomice și Medicină Veterinară din București (USAMV) și centrul de excelență pentru cercetarea în agricultură din Elveția, AGROSCOPE, derulate în cadrul proiectului Twinning H2020 “Building an Excellency Network for Heightening Agricultural ecoNomic researCh and Education in Romania” (ENHANCE), finanțat de către CE.
Coordonatorii acestei cercetări, Șef lucrări Dr. Raluca Necula (USAMV) și Dr. Dr. Stefan Mann (Agroscope), explică: “Cu 0,68% din gospodăriile românești care au exclus din consum toate produsele de origine animală în timpul Postului Mare și 2% gospodării în care nu se consumă carne deloc în aceeași perioadă, încă vorbim despre o mică minoritate. Însă atât studiile noastre cantitative cât și calitative arată că prin creșterea puterii de cumpărare se mărește și disponibilitatea consumatorilor de a ține post într-o anumită perioadă a anului.”
Din cauza numărului mare de locuitori ortodocși și a regulilor clare din perioada postului, România este una dintre puținele țări în care pot fi efectuate astfel de analize.