O altă afacere cu produse bio a înregistrat succes în România
Alina și Călin Briceanu sunt antreprenorii din spatele Băcăniei Magice din Hărman, județul Brașov. Ce vand ei doi? Ei bine, produse bio in mediu rural la o bacanie! Dupa 6 luni deja se vedeau rezultaele! Haideti sa aflam cum de au reusit sa ajunga asa departe, intr-un mediu in care te dezvolti si prinzi piata mai greu.
Sa nu uitam ca vorbim despre o afacere specializata, nisata, intr-un mediu rural. Poate, daca va mai amintiti si din alte articole de-ale noastre asemanatoare cu acesta, ideea de afacere a avut la baza o nevoie personala, satisfacuta insuficient la nivelul tarii noastr. Au invatat, dupa ce au trait 7 ani in Belgia, ce inseamna sa mananci sanatos, adica bio! Venind acasa si avand un copil deja nascut, trebuiau sa gaseasca o solutie, realizand in acelasi timp si un venit.
„Tocmai începusem diversificarea alimentației copilului și am început să mă documentez despre producători bio, ca să găsim surse de unde ne-am putea aproviziona pentru noi. De aici și până la a pune pe hârtie un plan de business a mai fost doar un pas”, povesteste Alina.
Business-ul sau, cel putin, planul acestuia nu s-a potrivit initial pe nevoile mediului rural in care doreau sa-si desfasoare afacerea, asa ca s-au adaptat conditiilor din judetul Brasov.
„Îmi doream foarte tare să construim o piață bio care să fie, practic, o zonă de socializare, demnă de anul 2018. Nu înțeleg de ce într-o comună precum Hărman, unde vin o mulțime de turiști, nu există nicio piață agroalimentară care să le ofere producătorilor locali șansa de a-și pune produsele la vânzare”, spunea aceasta.
Asa ca ideile proiectului nu erau inca conturate definitiv, ci aveau numai o oarecare forma, care se putea adapta la situatia prezenta, ceea ce s-a si intamplat, tocmai pentru ca piata pe care doreau sa se dezvolte era instabila.
Poate parea utopic pentru unii sa vinzi legume grădinarilor, dar realitatea sta altfel, deoarece locuitorilor din Hărman au fost impresionati de curajul si ideile lor, de produsele lor, lucru care i-a facut, pe unii, in timp, fideli bacaniei. Asa se face ca numai dupa jumatate de an de la momentul infiintarii firmei, 30 de clienți intrau in fiecare zi la sediul lor, în medie, valoarea coșului de cumpărături fiind undeva la 200 de lei.
„Sunt clienți care intră în băcănie doar pentru o cafea, dar sunt și persoane care își fac cumpărăturile pentru toată săptămâna. Însă media este undeva în jur de 50 de lei”, mai spune ea.
„Sunt din ce în ce mai mulți consumatori care vor să-și schimbe stilul de viață și care se orientează către produsele sănătoase. Am fost uimită de cât de mulți localnici își fac încă pâinea în casă. Însă am observat că topul celor mai vândute produse diferă în funcție de sezon. Acum, de exemplu, performează foarte bine înghețata”, a mai adaugat antreprenoarea.
„Trebuie să recunosc că am crezut că ponderea turiștilor o să fie mai mare. Însă ne-am dat seama că vin într-un circuit și de cele mai multe ori nu au cum să opreasă. Am făcut însă niște pliante special pentru cetate ca să promovăm băcănia și se pare că inițiativa dă rezultate. Probabil că în câțiva ani lucrurile vor sta cu totul diferit dacă ne vom implica mai mulți locuitori să creștem notorietatea și să promovăm atracțiile turistice din comună”.