Piața de băuturi spirtoase din România a crescut în utlimii ani
A DOUA PARTE A ARTICOLULUI DE AICI
Ar trebui, poate, să mai adăugăm, și la HOBBY-uri, lecturile (un viciu solitar mai rar, care nu scapă nepedepsit!:), variate, de la SF (fan, pare-se, NEMIRA!) la THRILLER și HORROR – și SPORTUL, cu mare accent/înclinație spre TENISUL DE CÂMP.
Consumul oficial de băuturi spirtoase a crescut în ultimii trei ani
În ultimii ani, trei sau patru, consumul de băuturi a înregistrat un parcurs ascendent. Vestea ar putea fi îmbucurătoare, dacă ar fi luată în afara contextului.
Dar una dintre problemele cele mai importante ale pieței în România este lipsa unui brand de băuturi spirtoase cu tradiţie. Cu suficientă tradiție, am adăuga noi, la spusele de acum vreo câțiva ani ale lui Tudor Furir, care au rămas memorabile.
Fiindcă nici nu au apărut, între timp.
mai mult ţin departe companii internaţionale precum Pernod Ricard, cu afaceri de câteva miliarde de euro, de investiţii în România, consideră Tudor Furir, managerul de la Pernod Ricard România.
În România nu ai ce să cumperi, afirma el. Dacă vrei să cumperi ceva ca investitor în această industrie – își continua el raționamentul, atunci cumperi un brand care înseamnă ceva pentru populaţia acelei ţări, cu tradiţie.
Și era capabil să furnizeze un exemplu: țuica. El priveațuica românească ilustrând un exemplu elocvent al neputinţei guvernelor care s-au succedat în ultimii ani.
Din ţuică – spunea el – se poate face un brand, însă nu avem niciun fel de strategie. Și această părere chiar merită luată în cosiderație, deoarece acela care a emis-o are experiență – și cel care conduce unul dintre cei mai mari importatori de băuturi spirtoase, cu afaceri de peste 26 mil. euro.
Tudor Furir are în palmares și o copleșitoare experienţă de peste cincisprezece ani în industria dificilă a băuturilor spirtoase, unde nu este deloc ușor să te menții în șea o asemenea perioadă îndelungată. Numai la conducerea Pernod Ricard România a strâns niște (mai mulți) ani bătuți pe muchie, după ce,înainte, a fost country manager al Allied Domecq, a cărei companie-mamă din Marea Britanie a fost cumpărată în 2005 de către grupul francez/multinațional Pernod.
POSIBIL STUDIU DE CAZ: PALINCA ÎNREGISTRATĂ DE VECNII DIN UNGARIA
Managerul ne-a oferit, spre pildă, cazul vecinilor unguri care au înregistrat marca de palincă şi au transformat-o în produs naţional.
Da, sigur, palinca ar putea forma profilul unui studiu de caz.
Însă, nu doar lipsa unui brand puternic face ca investitorii din această industrie să nu vină să cumpere o fabrică aici, ci şi piaţa tot mai comprimată. De la peste 100 de producători locali în 2008, în industrie – în anul 2014 – au mai rămas mai puţin de 20.
Cu câtva timp în urmă, Tudor Furir spunea:
Industria din România este distrusă încet-încet. (…) Eu nu cred că în industria asta va investi vreun jucător mare în România. Dacă vorbim de zona local premium, ea ar putea fi interesantă pentru companiile mari, dar aceasta a fost, mulți ani (ne referin, în special, la anii crizei acute) într-o stare de cădere/ într-un declin pronunțat.
MIHAIL GĂLĂȚANU
Despre PERNOD-RICARD:
Pernod Ricard
- O (foarte) scurtă prezentare –
La origini, Pernod Ricard este o companie franceză de băuturi alcoolice, care avea, în 2006, o cifră de afaceri de peste 6 miliarde € și peste 17.600 de angajați. Este al doilea mare producător de băuturi alcoolice din lume. Acum, este mai degrabă, prin prestanță influență, o companie care poate fi considerată multinațională sau, mai bine (cum doriți) transnațională.
Sediu: Paris, Franța
Director executiv: Alexandre Ricard (11 feb. 2015–)
Cotație: RI (EPA) 136,30 EUR +2,
Filiale: Ricard, Irish Distillers, G.H. Mumm, Corby Spirit and Wine, MAI MULTE
Fondatori: Ricard, Pernod