Piața de băuturi spirtoase din România a crescut în utlimii ani

A DOUA PARTE A ARTICOLULUI DE AICI

Ar trebui, poate, să mai adăugăm, și la HOBBY-uri, lecturile (un viciu solitar mai rar, care nu scapă nepedepsit!:), variate, de la SF (fan, pare-se, NEMIRA!) la THRILLER și HORROR – și SPORTUL, cu mare accent/înclinație spre TENISUL DE CÂMP.

Consumul oficial de băuturi spirtoase a crescut în ultimii trei ani

În ultimii ani, trei sau patru, consumul de băuturi a înregistrat un parcurs ascendent. Vestea ar putea fi îmbucurătoare, dacă ar fi luată în afara contextului.

Dar una dintre problemele cele mai importante ale pieței în România este lipsa unui brand de băuturi spirtoase cu tra­di­ţie. Cu suficientă tradiție, am adăuga noi, la spusele de acum vreo câțiva ani ale lui Tudor Furir, care au rămas memorabile.

Fiindcă nici nu au apărut, între timp.

mai mult ţin departe companii interna­ţio­nale precum Pernod Ricard, cu afaceri de câteva miliarde de euro, de investiţii în Ro­mâ­nia, consideră Tudor Furir, managerul de la Pernod Ricard România.

În România nu ai ce să cumperi, afirma el. Dacă vrei să cumperi ceva ca investitor în această in­dustrie – își continua el raționamentul, atunci cumperi un brand care înseamnă ceva pentru populaţia acelei ţări, cu tra­diţie.

Și era capabil să furnizeze un exemplu: țuica. El priveațuica românească ilustrând un exemplu elocvent al nepu­tinţei guvernelor care s-au succedat în ultimii ani.

Din ţuică – spunea el – se poate face un brand, însă nu avem niciun fel de stra­tegie. Și această părere chiar merită luată în cosiderație, deoarece acela care a emis-o are experiență – și cel care conduce unul dintre cei mai mari impor­ta­tori de băuturi spirtoase, cu afaceri de peste 26 mil. euro.

Tudor Furir are în palmares și o copleșitoare experienţă de peste cincisprezece ani în in­dustria dificilă a băuturilor spirtoase, unde nu este deloc ușor să te menții în șea o asemenea perioadă îndelungată. Numai la conducerea Pernod Ricard Ro­mânia a strâns niște (mai mulți) ani bătuți pe muchie, după ce,înainte, a fost country manager al Allied Do­mecq, a cărei companie-mamă din Marea Bri­tanie a fost cumpărată în 2005 de către grupul francez/multinațional Pernod.

POSIBIL STUDIU DE CAZ: PALINCA ÎNREGISTRATĂ DE VECNII DIN UNGARIA

Managerul ne-a oferit, spre pildă, cazul vecinilor unguri care au înregistrat marca de palincă şi au transformat-o în produs naţional.

Da, sigur, palinca ar putea forma profilul unui studiu de caz.

Însă, nu doar lipsa unui brand puternic face ca investitorii din această industrie să nu vină să cumpere o fabrică aici, ci şi piaţa tot mai comprimată. De la peste 100 de producători locali în 2008, în industrie – în anul 2014 – au mai rămas mai puţin de 20.

Cu câtva timp în urmă, Tudor Furir spunea:

Industria din România este distrusă încet-încet. (…) Eu nu cred că în industria asta va in­ves­ti vreun jucător mare în Ro­mâ­nia. Dacă vorbim de zona local premium, ea ar putea fi interesantă pentru com­pa­niile mari, dar aceasta a fost, mulți ani (ne referin, în special, la anii crizei acute) într-o stare de cădere/ într-un declin pronunțat.

MIHAIL GĂLĂȚANU

Despre PERNOD-RICARD:
Pernod Ricard

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

VIZITATORI UNICI: