Unele rețele de radio din România nu vor mai putea difuza publicitate locală
Subiectul publicității locale pe rețelele naționale de radio a fost un subiect care a fost dezbatut indelung in ultimul timp, dar, in final, CNA nu si-a retras decizia: rețelele naționale de radio nu vor mai putea difuza publicitate locală de la data de 1 ianuarie 2018.
Forul audiovizual – in urma cererii de reconsiderare a deciziei, trimisa de Dorina Rusu, membru al forului – a reanalizat-o (interzicerea reclamelor locale pentru rețelele naționale). Decizia se referea la Europa FM, Pro FM și Radio Virgin. Celalalte rețele naționale, ca Național FM sau Digi FM, nu vor insa aceeasi soarta, din moment ce au respectat regulamentul.
Decizia de revocare mai avea nevoie de 1 singur vot pentru a trece. Cei care au votat PENTRU aceasta au fost: Florin Gabrea, Viorel Vasile Buda, Dorina Rusu, Radu Călin Cristea și Răsvan Popescu. Împotrivă au fost Radu Herjeu, Valentin Jucan și Monica Gubernat. Absenții ședinței de astăzi sunt Laura Georgescu, Gabriel Tufeanu și Orsolya Borsos.
Dorina Rusu, membru CNA, a reanalizat cererea: „Eu am considerat de la inceput ca votul dat de CNA in legatura cu aceasta problema nu a fost in regula.Cred ca din punct de vedere legal nu este sustinuta decizia si cred ca motivele invocate de cele doua entitati in solicitarile lor sunt intemeiate. Ma refer la faptul că nu exista o similaritate intre cele doua notiuni de program si de comunciari comerciale, sunt tratate separat in lege. Cred că decizia pe care a luat-o CNA incalca principiul liberei concuirente. Cred ca este si o discriminare intre aceste posturi si cele care nu sunt constituite in retele nationale. Impactul economic este foarte mare si nejustificat”, a mentionat Rusu.
De asemenea, la reanalizare au participat si Andrada Burdalescu, de la Europa FM si Lucian Mihai, de la Pro FM.
Lucian Mihai – „Noi am decis să solicităm această reanalizare pentru ca ni se pare pare nedreaptă. Pro FM, la un moment dat, cu ani în urma, detinea o serie de statii locale in care se difuzau programe locale. Ulterior, Pro FM a decis sa devina statie nationala. Practic nefacandu-se nicio modificare la programul difuzat. Acum dupa ani de zile in care lucrurile au mers in aceasta maniera, CNA a stabilit ca reteaua Pro FM nu mai poate sa dea publicitate local, desi nu am gasit niciun argument in legislatie care sa ne interzica acest lucru. Nu contestam faptul ca daca CNA vrea sa reglementeze aceasta situatie, cu publicitatea locală versus cea natională, poate să o facă, dar mai întâi să reglementeze situația și apoi să oblige radiodifuzorii să se conformeze sub acest aspect.”
Monica Gubernat, membru CNA – „Nu acesta a fost modelul dumneavoastră de business. Modelul dumneavoastră de business înțeleg că l-ați schimbat în 2007. Eu m-am uitat peste dosar, dumneavoastră ați cerut licență națională spre deosebire de Pro FM care a fost un cumul de licențe locale și au hotărât ei la un moment dat că vor să devină rețea națională. Dumneavoastră v-ati asumat, cand ati cerut licenta nationala, ca aveti capacitatea tehnica si financiara de a sustine o retea natională. Mai mult, CNA va ajută și vă oferă frecvențe fără concurs, tocmai pentru a completa această rețea națională. Deci nici vorba de publicitate locală, este un model de business pe care l-ați schimbat pe parcurs. Credeti ca este fair play ca dumneavoatră sa va faceti un cumul de licente regionale? In conditiile in care v-ati asumat in scris ca ramaneti si sunteti retea nationala.
Dumitru Ciobanu, reprezentant al departamentului juridic din CNA despre posibilitate de rupere a rețelei în posturi regionale: „Am avut o intalnire cu cei de la Europa FM să înțeleg și eu, pentru a face o opinie, ce proiect au. Atunci le-am spus ca nu este posibila o modificare a unei licente nationale într-una regională. Avem o licență națională obținută la concurs, completată cu diferite licențe. O licență care nu credem că ar putea fi modificată. Avand in vedere si dispozitiile art 44 care spune ca daca nu este obtinuta prin efectul unei atribuiri initiale, eu cred ca acum nu se poate modifica. Unde este interesul public sa dam o licenta sa fie nationala, iar acum nu mai poate fi nationala ci regionala, doar pentru a da publicitate locala, regionala. Eu am spus tot timpul ca publicitatea nu este locala sau regionale este publicitate pur si simplu. Caracterul unui agent economic de a fi local sau regional nu da caracterul publicitatii.”
Radu Herjeu, membru CNA – „Dacă tot insitați cu hârtia din 2007. Am citit-o si am reictit-o. Nu e niciun acord acolo. Si e vizibil cu ochiul liber, inclusiv de dumneavoastra care ati trimis o revenire, după ce ați primit prima hârtie. Atunci si dumneavoastre ati avut dubii. Vi s-a răspuns la fel: „Consiliul a luat act de intenția dumneavoastră.” Eu cred, dar posibil să fie doar opinia mea, că știați foarte bine de atunci că ceva nu e în regulă. Practcia consiliului de a aproba orice prin vot nu e de ieri de azi. Dar Consiliul a aprobat mereu lucruri din acestea. De ce v-ati fi imaginat in 2007 ca pentru modificarea structurii de program e nevoie de votul consiliului, dar ca sa va schimbat modelul de business, nu e votul consiliului. Sigur ca dansii (Pro FM – n.r.), vazand ca dumneavoastră vă merge și că nu e nicio problemă sigur că au trecut la rețea națională. Daca ar fi stiut ca lucrurile nu sunt in regula, sigur ca nu deveneau rețea națională. Beneficii ati avut dumneavoastră.” (…) Dacă considerați că acest articol nu se aplică aici, există o instanță care poate să decidă. Nu-mi spuneți că nu există nimic în lege. Dacă ar fi fost valabile, dumneavoastră nu ati fi avut de ce să solicitați acordul CNA. Nu ați fi avut de ce să solicitați acordul dacă dumneavoastră ați fi făcut ce scrie în lege.”