Care sunt sosurile NESĂNĂTOASE și care trebuie EVITATE

Sosurile sunt de nelipsit intr-un fel de mâncare, de acord sau ba? Sunt bune inclusiv cele pe care le faci chiar tu, personal, la tine acasa. Totusi, ne-am gandit sa va atentionam cu privire la pericolele la care va expuneti daca nu sunteti atenti si la ce sosuri cumparati. APC a testat 155 de sosuri si a stabilit care sunt si nu sunt sanatoase.

Sosurile din fast-food-uri sunt cele mai toxice si cele mai nerecomandate de medici:

  • Sos de usturoi cu 1% usturoi deshidratat şi 7 substanţe chimice
  • Sos barbeque cu aromă de afumatură şi 10 linguriţe de zahăr
  • Sos pentru grătar cu aromă de fum şi 8 linguriţe de zahăr
  • Sos de peşte cu o pătrime sare
  • Sos de maioneză cu 11 aditivi alimentari
  • Un sfert din sosurile de maioneză analizate conţin câte 7 substanţe chimice
  • 8 din 10 sosuri de maioneză conţin între 5 şi 11 substanţe chimice
  • Sos de maioneză cu 0,1% praf de gălbenuş de ou
  • Gălbenuşul de ou din sosurile de maioneză nu depăşeşte 5%
  • 7 din 10 sosuri de maioneză conţin EDTA
  • Sos salată cu aromă de iaurt şi EDTA
  • Sos mexican cu aromă de fum şi extract de drojdie
  • Sos Taco Salsa cu soluţie de dezgheţat şosele
  • Sos de ciuperci cu extract de ciuperci, extract de legume şi arome
  • Sos ţigănesc cu zaharinat de sodiu, îndulcitor sintetic de 500 de ori mai dulce decât zahărul
  • Sos vânătoresc cu pulbere de praz
  • Sos cu aromă de hrean şi zaharinat de sodiu
  • Sos Andalouse cu aromă de ardei şi 1% praf de ou
  • Sos iute cu aromă de ardei iute şi conservanţi
  • Un sfert din sosurile de roşii nu conţin aditivi alimentari
  • 8 din 10 tipuri de ketchup sunt realizate din pastă de tomate
  • Ketchup cu aromă de tomate, sucraloză şi conservanţi
  • Sos de roşii cu monoglutamat de sodiu şi sare de lămâie
  • Jumătate din ketchup-urile/sosurile de roşii analizate conţin câte 2 tipuri de conservanţi
  • 2 din 10 tipuri de ketchup conţin câte 6 aditivi alimentari
  • Sosurile de soia sunt soluţii de saramură cu gust de soia
  • Jumătate din sosurile de soia analizate conţin între 16,5% şi 22,3% sare
  • Sos de soia cu 10 linguriţe de zahăr
  • Sos de soia cu proteină hidrolizată din soia
  • Sos de soia cu 3 potenţiatori de gust şi aromă

Asociația Pro Consumatori (vechea Asociaţie pentru Protecţia Consumatorilor din România – APC România), organizaţie de interes public si parte a Organizației Europene a Consumatorilor, a testat 155 de sosuri comercializate în cele mai mari retaileruri din tara. Analizele sunt promovate in cadrul Campaniei Naționale de Informare și Educare: ”Să învățăm să înțelegem eticheta!”.

Prin intermediul ei se urmareste, de catre experții Asociației Pro Consumatori (APC), sa-i atentioneze pe clienti cu privire la modul in care se intelege corect o eticheta, pentru ca acestia sa realizeze achizițiile cat mai safe (sigur) cu putinta.

In total, vorbim despre 31 sosuri de maioneză, 33 sosuri de roşii, 20 sosuri de soia, 7 sosuri de usturoi şi 64 de alte tipuri de sosuri testate.

Astfel, va spunem noi in acest articol care sunt sosurile sanatoase si cele care nu sunt sanatoase si, implicit, pe care trebuie sa le evitati. Cele mai recomandate sunt cele cu o cantitate mai mica energetic, cu multe vitamine, realizate înainte de consum din ingrediente naturale și proaspete. Nu sunt bune toate sosurile cu prea mult continut energetic (care depasesc 250-300 kcal/100 g; multe maioneze prezinta cam 700 kcal /100 g), cu mult zahăr, cu multă sare (două linguri din oricare sos pentru salate au in jur de 500 mg de sodiu, ceea ce inseamna o treime din cantitatea zilnică recomandată de sodiu), cu excesiv de multe adaosuri (pentru menținerea aspectului atractiv, generatoare de apetit, conservante etc.).

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *