Alina Toma – Fondul de Garantare a Creditului Rural – IFN
În anul trecut, ne-am consolidat activitatea pe toate palierele
Alina Toma conduce astăzi Fondul de Garantare a Creditului Rural – IFN (pe scurt, FGCR IFN). Este un expert ce are în background poziția și experiența de înalt funcționar în Ministerul Finanțelor. I-am solicitat un interviu, ca de obicei, anual, la rubrica de INTERVIU SPECIAL AL EDIȚIEI. Materialul este oferit ÎN EXCLUSIVITATE nouă, pentru rețeaua de opt siteuri, cât și pentru ediția în print.
- Care ar fi bilanțul anului 2018 pentru dumneavoastră?
Putem spune că anul 2018 a fost unul foarte bun pentru F.G.C.R., unul în care ne-am consolidat activitatea pe toate palierele. Am abordat pragmaticprogramul de revitalizare a finanţării agriculturii românești și am reușit sa venim, într-un mod real, în întâmpinarea solicitărilor beneficiarilor noștri. Din prospectarea pe care am întreprins-o la începutul anului 2018, a reieșit că o parte a demotivării, în obținerea unor credite cu garanțiaF.G.C.R., o reprezintă cuantumul comisionului de garantare. Bineînțeles, nu ne-am limitat doar la a constata, ci am și acționat. Astfel, începând cu 1 ianuarie 2019, pentru garanțiile acordate pe seama surselor alocate de M.A.D.R. în baza OUG 43/2013, F.G.C.R. practică un comision unic de garantare, redus la 1,6 % pe an. Acesta se va aplica atât la soldurile garanţiilor aflate în portofoliu, cât şi celor care se acordă începand cu aceasta dată. Înainte comisionul era de 3,8% pe an. Credem că este o veste bună pentru toți fermierii și nu numai. Dacă este să ne raportăm la cifre, constatăm că stăm bine și din acest punct de vedere. În baza actelor normative în vigoare și a Convențiilor încheiate cu Ministerul Agriculturii, pe seama garanțiilor acordate de F.G.C.R., au fost acordate, în decursul anului 2018, credite sectorului agro-alimentar în valoare totală de peste 622.776.553 lei. Garanțiile, în valoare de peste 450.496.661 lei, au fost acordate pentru:
- Realizarea producției agricole și procesarea produselor agricole, garanții în valoare de peste 101.670.725 lei, reprezentând 22, 75% din totalul garanțiilor acordate, aferente creditelor în valoare de 185.175.185 lei.
- Realizarea investițiilor cu finanțare europeană prin P.N.D.R., garanții în valoare de peste 306.080.662, reprezentând 67,94% din totalul garanțiilor acordate, aferente creditelor în valoare de 336.283.727 lei.
- Realizarea investițiilor cu finanțare europeană prin P.O.P.A.M., garanții în valoare de peste 400.000 lei, reprezentând 0,09% din totalul garanțiilor acordate, aferente creditelor în valoare de 803.787 lei
- Achiziția de teren agricol, garanții în valoare de peste 37.707.088 lei, reprezentând 8,37% din totalul garanțiilor acordate, aferente creditelor în valoare de 89.723.782 lei.
- Realizarea altor investiții în ferme, garanții în valoare de peste 4.638.185 lei, reprezentând 1,03% din totalul garanțiilor acordate, aferente creditelor în valoare de 10.790.070 lei.
Așadar, consultând cifrele redate mai sus, concluzia este că am avut un an bun, cu roade bogate.
- De câte feluri sunt beneficiarii pe care îi aveți?
Mai întâi, doresc să precizez că există mai multe feluri de garanții pe care F.G.C.R. le pune la dispoziția beneficiarilor, anume:
– garanții pentru creditele dedicate finațării capitalului de lucru
– garanții pentru creditele dedicate finanțării capitalului de lucru pe baza adeverințelor emise de APIA.
– garanții pentru creditele dedicate achiziției de teren agricol.
-garanții acordate pentru creditele dedicate finanțării investițiilor beneficiarilor publici ai PNDR
– garanții acordate pentru creditele dedicate finanțării investițiilor în domeniul agricol și al acvaculturii fără finanțare din PNDR si POPAM
– scrisori de garanție in favoarea AFIR pentru obținerea avansului – beneficiari publici
– garanții acordate creditelor dedicate finanțării proiectelor beneficiarilor privați ai PNDR și POPAM.Sunt două categorii de beneficiari ai acestor garanții: publici și privați. Garanția FGCR acoperă până la 80% din valoarea creditelor/sgb-urilor pe care instituțiile finanțatoare le aprobă beneficiarilor privați și până la 100% din valoarea acestora in cazul beneficiarilor publici care realizează proiecte de investiții cu finanțare din PNDR.Beneficiarii publici care pot solicita direct Fondului emiterea scrisorilor de garanţie pentru avansul prevăzut în contractele de finanțate încheiate cu AFIR sunt:
– comunele, oraşele, unitățile și instituțiile de învățământ preuniversitar de stat;
– asociațiile de dezvoltare intercomunitară (ADI);
– organismele de drept public (ODP) așezăminte culturale, constituite conform OUG nr. 118/2006, cu modificările și completările ulterioare și structuri religioase, constituite conform Legii nr. 489/2006, cu modificările și completările ulterioare;
– grupurile de acţiune locală (GAL): parteneriate locale, alcătuite din reprezentanți ai instituțiilor și autorităților publice, ai sectorului privat si ai societății civile, constituite conform prevederilor Ordonanței Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociații și fundații, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 246/2005, cu modificările și completările ulterioare;
– organizaţiile şi federaţiile de organizații din domeniul îmbunătățirilor funciare; persoane juridice de utilitate publică fără scop patrimonial, ce se constituie și funcționeaza în conformitate cu prevederile Legii îmbunătățirilor funciare nr. 138/2004, cu modificările și completările ulterioare, incluzând:
organizații / federații de organizații ale utilizatorilor de apă pentru irigații (OUAI/FOUAI);
organizații / federații de organizații de desecare si drenaj;
organizații / federații de organizații de apărare împotriva inundațiilor;
organizații / federații de organizații de combatere a eroziunii solului.Scrisoarea de garanție emisă direct de FGCR în favoarea AFIR pentru încasarea avansului, în cazul beneficiarilor publici pe care i-am enumerat anterior, are anumite caracteristici, respectiv:
– este expresă, irevocabilă și necondiționată;
– este de valoare egală cu avansul prevăzut în contractul de finanțare încheiat cu AFIR;
– este valabilă pe toată perioada de implementare a proiectului de investiții.Regulile de obținere a scrisorii de garanție in favoarea AFIR sunt, legate de îndeplinirea unor condiții minime respectiv:
– beneficiarul public a semnat cu AFIR contractul de finantare si are un contract de achizitii avizat de AFIR;
– beneficiarul public nu se află în executare silită de catre ANAF și nu înregistrează restanțe la bănci sau la bugetul de stat;
Scrisoarea de garanție se poate obține în maximum 2 zile, iar costul comisionului de garantare este de 0,05% pe lună din valoarea scrisorii de garanție emise în favoarea AFIR; se datorează pe întreaga perioadă de valabilitate a scrisorii de garanție și se facturează și încasează pentru anul în curs și ulterior anual până la data de 1 aprilie, proporțional cu numărul de luni de garantare din an.
- Care este documentația necesară pentru emiterea scrisorii de garanție?
Fără să se deplaseze efectiv la FGCR, un beneficiar public trebuie să urmeze numai câțiva pași simpli pentru a obține scrisoarea de garanție în favoarea AFIR, atât de necesară pentru încasarea avansului, respectiv:
– Beneficiarul public descarcă de pe site–ul www.fgcr.ro documentația de garantare și o transmite la Fond prin curier
– FGCR analizează și aprobă emiterea scrisorii de garanție și solicită beneficiarului public plata comisionului de garantare
– Beneficiarul public transmite la FGCR dovada plății comisionului de garantare
– FGCR transmite la AFIR scrisoarea de garanție pentru obținerea avansuluiÎn cazul acestei categorii de beneficiari sunt necesare următoarele documente:
– solicitare de acordare a scrisorii de garanție cu viza de Control Financiar Preventiv;În cazul ADI, se va completa acordul atât de către ADI, cât și de către fiecare membru al asociației;
– acord de garantare a comisionului datoratÎn cazul în care comisionul de garantare se plătește integral la acordarea scrisorii de garanție pentru toată perioada de valabilitate a acesteia, documentul nu este necesar. În cazul ADI, se va completa acordul atât de către ADI, cât și de către fiecare membru al asociației;
– acordul de consultare a bazei de date a Centralei Riscului de Credit.
– declarația de acceptare a politicii FGCR privind prelucrarea datelor cu caracter personal, semnată de primar/reprezentant legal
– hotarârea de aprobare a beneficiarului privind solicitarea scrisorii de garanție din partea fondului de garantare;
– hotărârea beneficiarului privind aprobarea valorii de investiție a proiectului;
-contractul de finanțare nerambursabilăîncheiat cu AFIR insoțit de eventualele acte adiționale, inclusiv bugetul indicativ si declarația de eșalonare a depunerii cererilor de plată;
– avizul favorabil al AFIR asupra unei proceduri de achiziție / procedurii de achiziție prioritar majoritară / tuturor procedurilor de achiziții – conform prevederilor Contractului de finanțare;
– adresă Trezorerie / Bancă comerciala cu privire la conturile deschise;
– hotărârea beneficiarului privind aprobarea bugetului de venituri și cheltuieli;
– proiecția bugetului local, în cazul beneficiarilor publici, pentru perioada de valabilitate a scrisorii de garanție, care să includă restituirea avansului solicitat și plata comisionului aferent scrisorii de garanție, detalierea veniturilor și cheltuielilor totale pe fiecare an al perioadei de valabilitate a scrisorii de garanție, conform clasificației economice;
– certificat de înregistrare fiscală;
– certificat de atestare fiscală privind situația achitării obligațiilor către bugetul consolidat al statului sau a plății obligațiilor sociale, după caz;
– C.I. ale reprezentanților legali (copie, cu ștampilăși semnătura reprezentantului legal și mențiunea „conform cu originalul”);
– documentul de numire a reprezentantului legal: hotărârea instanței judecătorești, decizie, etc. (copie, ștampilăși semnătura reprezentantului legal și mențiunea „conform cu originalul”);
– copia OP-ului cu care s-a plătit comisionul de acordare a scrisorii de garanție.
Am enumerat aceste documente pentru informarea cititorilor dumneavoastră. Pe site-ul firmei noastre pot fi găsite detalii referitoare la ceea ce eu am schițat mai sus. Vrem si putem fi în pas cu digitalizarea. Acum, din ce in ce mai mult, calea virtuală devine una foarte importantă. Am făcut eforturi în direcția optimizării fluxurilor interne, astfel încât să creștem gradul de operativitate, să micșorăm cat de mult posibil caracterul birocratic al întocmirii documentației necesare emiterii scrisorii de garanție. Astfel, beneficiarii privați, pot primi garanția pe baza documentelor trimise electronic de către bancă. Și totul se desfășoară foarte repede. Dacă documentația este completăși corectă, atunci, în numai o zi de la analiza acestora, se emite garanția. Bineînteles, garanția poate fi emisă cu respectarea unor minime condiții: beneficiarul nu se aflăîn dificultate financiară sau insolvență, prezintăinstituției finanțatoare garanții colaterale care, împreună cu garanția Fondului, să acopere integral creditul și dobânda;nu este în executare silită de către ANAF și nu înregistrează restanțe la bănci sau la bugetul de stat.
- Ce regiuni din țară atrag cele mai multe finanțări?
Ne-am gândit și noi să facem o astfel de analiză și vă pot prezenta câteva date de sinteză, pe regiuni :
– Regiunea Sud Est ocupă locul 1 din punct de vedere al numărului de garanții acordate (5.654 garanții ),
– Regiunea Nord Vest ocupă locul 1 din punct de vedere al valorii totale a garanțiilor acordate pe regiuni (672,358,688.13 lei).
– Regiunea Nord Est ocupă locul 2 din punct de vedere atât al numărului de garanții (4607 garanții ) cât și din punct de vedere al valorii (623,093,935.46 lei )
– Regiunea Vest, ocupă penultimul loc la numărul de garanții (2031 garanții) dar, din punct de vedere al valorii garanțiilor(192,058,421.84 lei), se situează pe ultimul loc.
– Regiunea București Ilfov se află pe ultimul loc din punct de vedere al numărului de garanții acordate (1942 garanții), iar motivele sunt cunoscute, dat fiind că aceasta este o regiune preponderent urbană, în care agricultura și dezvoltarea rurală au fost înlocuite cu alte tipuri de activități.
Județul Suceava se află pe primul loc la numărul de garanții acordate (1214), iar județul Mehedinți se află pe primul loc la numărul de garanții plătite (0 garanții plătite din 276 acordate).
Și din datele prezentate rezultă că FGCR reprezintă un imens câștig pentru agricultură.Suntem convinși, ne-am câștigat un loc de frunte în rândul celor care fac posibilă dezvoltarea sustenabilă a sectorului agricol din România.
- Care ar fi un preview pentru anul în curs, 2019?
În primul rând vom continua proiectul pe care l-am inițiat în anul 2018, acela de elaborare a unor programe care au ca ultim scoprevitalizarea finanțării agriculturii românești. Avem o bună colaborare cu majoritatea instituțiilor finanțatoare și așteptăm, în continuare, răspunsuri favorabile care să conducă la crearea de produse în a căror fișă să se regăsească garanția FGCR. Căutăm soluții de a fi cat mai aproape de beneficiari pentru a le facilita accesul la finanțare. Ne propunem să oferim mediului rural programe/campanii prin care să sprijinim tinerii, în sensul formării și instruirii în domeniul agricol, prezentării modalităților prin care pot accesa credite cu garanția Fondului, care sunt drepturile pe care le au în relația cu instituțiile finanțatoare și altele asemenea. Suntem optimiști și în ceea ce privește continuarea trendului crescător al afacerii. Bineînțeles, suntem foarte atenți la variațiile cifrelor în piață, la evoluția indicatorilor bancari, dar experiența acumulată, inclusiv în perioadele marcate de criza precedentă, ne determină să avem încredere în viitorul firmei noastre.