Produsele s-au scumpit cu aproape 7%, din cauza COVID-19
Noul coronavirus a produs pagube de necuantificat economiei noastre, dar și sistemului sanitar, consecințe care se pot vedea, în primul rând, în scumpirile prețurilor. Prețurile s-au majorat în medie cu 4,7% în primele 16 săptămâni din 2020, iar ale alimentelor cu 6,4%, în comparație cu același interval din 2019.
Un studiu al firmei de monitorizare RetailZoo a arătat o schimbare în modul de consum al oamenilor. Astfel stând lucrurile, în retail au loc și vor avea loc și în perioada următoare modificări importante. Raportul companiei demonstrează o creștere a prețurilor de +4,7% în medie pentru primele 16 săptămâni din 2020 raportat la aceeași perioada din anul trecut, cu o pondere mai mare pentru alimente (+6,4%).
„Prețurile continuă să crească pentru mai mult de jumătate dintre cele 184 de categorii monitorizate de RetailZoom, cu procente de 5 până la 30% comparativ cu media săptămânilor 1-8, acest trend nefiind observat anul anterior pentru aceeași perioadă/început de an. Concluzia noastră este că anul acesta creșterile de prețuri sunt provocate și de impactul pandemiei, nu doar de frenezia cumpărăturilor de Paști.
Spre deosebire însă de anii anteriori, când se observă o buclă de creșteri de preț specifică aglomerării de sărbători, generată preponderent de abundența produselor premium sau de creșteri de preț temporare, acum ne așteptăm ca apogeul creșterilor de preț să nu fi atins încă punctul culminant la categoriile monitorizate”, citat din raport.
- Carnea s-a scumpit cu 16%
Printre produsele care s-au scumpit cel mai mult menționăm:
- îngrijire personală, de 1,4
- pentru casă, de 3,7%
- conservanții pentru legume și fructe (136%),
- conservele de carne (42%),
- drojdia (19%),
- maioneza (19%),
- mezelurile (17%),
- sarea (17%),
- carnea (16%),
- peștele congelat (16%).
Trist este că supermarketurile vând bine, însă, au crescut vânzările cu până la 15% în comparație cu 2019, la toate cele 184 de categorii analizate de RetailZoom. La alimente comercializarea a crescut cu 21% în primele 16 săptămâni ale anului față de aceeași perioada a lui 2019. Vânzările de țigări au raportat cea mai amre creștere (plus 29%) și produse de casă (25%).