Ce trebuie să faci dacă-ți anulezi călătoria în perioada COVID-19
Iată ce spune Alina Roșca, de la Casa de Avocatură Roșca Law Office:
“Ca o consecință directă a măsurilor luate de autorități și luând în considerare necesitatea de a preveni răspândirea coronavirusului, un număr mare de curse aeriene, naționale și/sau internaționale, au fost anulate, iar hotelurile și celelalte spații de cazare au fost închise publicului.
Însă, măsurile descrise anterior nu afectează doar operatorii economici, ci și beneficiarii care au programat o călătorie turistică și au achitat contravaloarea serviciilor achiziționate sau, cel puțin, o parte din contravaloarea acestora, iar călătoria turistică nu mai poate să fie efectuată din cauza anulării zborului și/sau al închiderii temporare a spațiului de cazare, fie consumatorul se teme să mai efectueze călătoria având în vedere pandemia de coronavirus.
Beneficiarul serviciilor trebuie, în primul rand, să analizeze cu atenție prevederile contractului pe care l-a încheiat cu operatorul economic sau pe cele cuprinse în secțiunea „Termeni și condiții” de pe site-ul operatorului economic. În mod normal, aceste prevederi convenționale cuprind dispoziții cu privire la dreptul beneficiarului de a amâna sau de a anula serviciul turistic rezervat/achiziționat, procedură pe care trebuie să o urmeze în acest sens, precum și eventuale penalități la plata cărora poate fi obligat.
De asemenea, beneficiarii serviciilor se pot prevala de dispozițiile legale adoptate de legiuitor în vederea asigurării protecției consumatorilor sau a organizării activității de vânzare a pachetelor de servicii de călătorie.
Întrucât prevederile contractuale pot varia de la caz la caz, în continuare vom examina dispozițiile legale de care beneficiarii pachetelor turistice se pot prevala în contextul actual.
În acest sens, menționam că unul dintre actele normative de care beneficiarii pachetelor turistice se pot prevala este reprezentat de O.G. nr. 2/2018 privind pachetele de servicii de călătorie și serviciile de călătorie asociate, precum și pentru modificarea unor acte normative, act normativ care transpune în legislația interna prevederile Directivei (UE) nr. 2302/2015.
De prevederile actului normativ menționat se pot prevala beneficiarii care au rezervat ori achiziționat un pachet de servicii de călătorie, respectiv o combinație de cel puțin două tipuri de servicii, de exemplu transport și cazare.
Astfel, potrivit dispozițiilor art. 13 alin. (3) din O.G. nr. 2/2018, călătorul are dreptul să înceteze contractul privind pachetul de servicii de călătorie înainte de începerea executării pachetului, fară a plăti vreo penalitate de încetare în cazul unor circumstanțe inevitabile și extraordinare care se produc la locul de destinație sau în vecinătatea imediată a acestuia și care afectează în mod semnificativ executarea pachetului sau care afectează semnificativ transportul pasagerilor la destinație. În acest caz, călătorul are dreptul la rambursarea completă a oricărei plăți efectuate pentru pachet, dar nu are dreptul la vreo despăgubire suplimentară.
Circumstanțele inevitabile și extraordinare reprezintă o situație care nu poate fi controlată de partea care o invocă și ale cărei consecințe nu ar fi putut să fie prevăzute și evitate chiar dacă s-ar fi luat toate măsurile rezonabile (art. 2 pct. 3 din O.G. nr. 2/2018).
Cu titlu de exemplu, beneficiarul X a achiziționat în luna noiembrie 2019 un pachet de servicii turistice în orașul Milano, călătorie care ar fi trebuit să se desfășoare în luna aprilie 2020. Însă, în aprilie 2020 orașul Milano este supus unor măsuri restrictive impuse de autorități, respectiv interdicții de deplasare și/sau suspendarea activității unităților de cazare (inclusiv a unității în care trebuia să fie cazat beneficiarul X). În aceste circumstanțe exemplificative, apreciem că beneficiarul X are dreptul să anuleze pachetul turistic și să îi fie rambursate integral sumele de bani plătite pentru acesta.
Desigur, în această ipoteză beneficiarul serviciilor are inclusiv posibilitatea să ia legătură cu operatorul economic și, de comun acord, să amâne executarea pachetului de servicii turistice.
O altă posibilitate este aceea în care la data la care călătoria este programată, la locul de destinație sau în vecinătatea acestuia să nu se producă „circumstanțe inevitabile și extraordinare” (de exemplu, nu sunt în vigoare măsuri restrictive impuse de autorități), însă beneficiarul nu mai dorește să efectueze călătoria întrucât nu dorește să fie expus riscului de a contacta coronavirusul.
Și în această ipoteză, un prim pas pe care îl poate urma beneficiarul pachetului turistic este acela de a lua legătură cu operatorul economic în vederea stabilirii de comun acord a unei alte perioade în care pachetul turistic să se execute.
Dacă, în schimb, beneficiarul dorește să anuleze pachetul turistic, dispozițiile art. 13 alin. (1) din O.G. nr. 2/2018 îi conferă acest drept, însă beneficiarul poate să fie obligat la plata unor penalități de încetare, în funcție de prevederile contractuale.
În măsură în care operatorul economic nu a informat beneficiarul, înainte de încheierea contractului privind pachetul de servicii turistice, cu privire la eventuale penalități de încetare a contractului, atunci beneficiarul nu are obligația de a achita respectivele penalități [ potrivit art. 6 alin. (2) din O.G. nr. 2/2018].“
Foto: Alina Rosca, avocat
Astfel, iată ce poate face un beneficiar al unei vacanțe:
- Să anuleze călătoria în cazul în care la data la care aceasta trebuie să aibă loc, la destinație sau în vecinătatea imediată a acesteia se produc circumstanțe inevitabile și extraordinare și care afectează în mod semnificativ executarea pachetului de servicii turistice. În această ipoteză, beneficiarului îi vor fi rambursate integral sumele de bani plătite;
- Să anuleze călătoria, chiar și în cazul în care nu au loc circumstanțe inevitabile și extraordinare în sensul legii, dar beneficiarul nu mai dorește să beneficieze de pachetul oferit, de pildă din dorința de a nu fi expus unor riscuri pentru sănătatea sa. Dar va putea fi obligat să plătească operatorului economic penalități de încetare, în funcție de prevederile contractului încheiat. Chiar și în acest caz, beneficiarul trebuie să insiste și să aducă motive pertinente pentru anularea călătoriei. În aceste circumstanțe s-ar putea să aibă caștig de cauză;
- În ambele cazuri, beneficiarul poate contacta reprezentanții operatorului economic pentru a ajunge la un acord amiabil în vederea amânării călătoriei pentru o perioadă ulterioară. Dar niciodată anunțul să nu-l faceți cu câteva înainte de momentul călătoriei, altfel șansele sunt foarte mari să fiți refuzat.