Piața de beri artizanale în continuă creștere + berea SIKARU
Din ce in ce mai multi producatori se (re)orienteaza spre piata de bere artizanala, acelasi este cazul si al antreprenorului francez Arnaud Dussaix, care si-a inceput un business dupa ce si-a parasit postul de la Carrefour. Poate surprinzator (pentru unii mai mult, pentru altii mai putin), business-ul sau s-a dovedit destul de profitabil. Acesta a demarat o afacere in domeniu la numai 18 luni de la demisia sa de la Carrefour România, alaturi de inca 2 amici: o micro-berărie în Capitala. Numele brand-ului este Sikaru si are 4 sortimente (deocamdata): Wit (albă), Stout (neagră), Golden ale (blondă) și IPA (roșcată).
Lucrez in jurnalism de cativa ani si pot sa spun cu mana pe inima ca am mai auzit de persoane, care au renuntat la functia lor într-o multinațională, doar pentru a-si incepe propria lor afacere. O miscare curajoasa, dar trebuie sa ai si bani sa investesti, desigur. Micro-beraria se numeste Ninkasi si este condusa, asa cum am mai mentionat anterior, de francezul Dussaix. Are o experienta bogata in spate: 15 ani de management la Carrefour, cu inca o oferta de angajare in Algeria. Totusi, dorinta lui eterna a ramas sa faca bere:
„Antreprenoriatul era o zonă pe care o aveam în vedere de ceva vreme, iar oferta Carrefour de a mă reloca în Algeria a reprezentat un impuls pentru a lua această decizie. De ce bere? Pentru că îmi plăcea și produceam bere cu un prieten într-un garaj și, cum la nivel global, berile artizanale câștigau teren în piață, am simțit că există potențial” ne aminteste el.
Dupa cum ziceam, trebuie sa ai si bani sa incepi o astfel de afacere: 100 de mii de euro a pompat in afacere, in start-up, antreprenorul. Fabrica, după ce au obtinut autorizatiile necesare functionarii ei, a fost ridicata intr-un cartier din Capitala: Militari.
Afaceristul a decis sa inceapa cu niste sortimente de bere unice, distincte de cele cu care “jucau” deja ceilalati 3 producatori din cadrul pietei, respectiv o bere de tip alé fermentată în sticlă.
Nu a inceput nici a-si comercializa (mai intai) produsele in HoReCa, desi intuitia asa ne-ar spune, ba dimpotriva, a optat pentru o nisa mai simpla: retailul.
„Știu că e mai bine să intri în HoReCa pentru că așa câștigi notorietate, însă am făcut exact invers pentru că îmi era mai ușor. Și bineînțeles am început cu Carrefour”, spune antreprenorul.
Dupa ce Dussaix a reusit sa intre cu succes in domeniu, si-a testat produsele si cu: Auchan, Cora și chiar Mega Image (dar cu care nu prea a mers). Sikaru poate fi gasita acum in toata tara in toate aceste rețele, ceea ce a dus la mai mult de 60% din totalul vânzărilor.
Desi, in general, pe piata din Romania berea nu are o crestere incredibila, fenomenul de uptrading a avut, totusi, succes, lucru care se vede in promovarea segmentului de beri artizanale. Marea problema este lipsa de cunoastere/de informare a consumatorilor despre acest tip de piata. Deci, popularizarea ramane in continuare un obstacol de depasit:
„Cumva evoluția categoriei va fi dictată și de gradul de dezvoltare al producției de bere artizanală. Dacă ne uităm la piețele din Vest, sau chiar la țări din Europa de Est precum Polonia sau Ungaria acest trend este tot mai vizibil. Așa că mă aștept ca în perioada următoare să vedem tot mai multe micro-berării, ceea ce înseamnă că vor fi mai mulți consumatori care se vor confrunta cu berea artizanală.”