FRUCTOS, o afacere profitabilă într-un domeniu nou
Desigur ca inca exista interes mare din partea mediul antreprenoriat, dar, chiar asa, inca nu putem spune ca piata de FMCG, privinta firmelor care activeaza pe partea de susținere și dezvoltare a comunității locale, este prea dezvoltata in acest moment. Insa, referitor la ultima parte, exista o companie care, de curand, a intrat pe aceasta piata, se numeste Fructos si este o afacere socială care are la baza dulcețurile gourmet. Acestia au atat sustinerea sociala, cat si cea de business. Cum? Aflam imediat.
Totul a pornit de la aceasta tanara, care si-a dorit sa inceapa o afacere de care era pasionata, precum si sa ajute, prin acest intermediu, comunitatea ei, se ai finantare, ai si business. Cam asa am putea noi rezuma in cateva cuvinte povestea afacerii ei. Afacerea sociala a pornit de aici:
„Am auzit de competiția de antreprenoriat social «Fabricat în Țara lui Andrei» (lansată de o companie mare din industria petrolieră – n.r.) și, chiar dacă până atunci nici măcar nu am cochetat cu ideea de a dezvolta un business, m-am gândit «De ce nu?», mai spune Ioana Plopeanu.
Din nefericire, zona in care Ioana dorea sa inceapa business-ul era o zona defavorizata complet, asa ca a optat pentru comuna Gura Ocniței din județul Dâmbovița, o localitate cu un număr ridicat de persoane asistate social și șomeri. Lucrurile pe care s-a bazat antreprenoarea au fost gastronomia și zona avantajoasa din punct de vedere pomicol. Astfel, avea unde sa-si creasca fructele:
„Trebuia să aleg ceva care să mă definească și, pentru că îmi place să experimentez culinar, am ales dulceața. Procesul de selecție a durat aproximativ un an. Inițial au fost 350 de proiecte aplicante și, dintre acestea, la final au rămas doar 20 de proiecte, din care 10 au primit finanțare de câte 32.000 de euro. Fructos a fost unul dintre câștigători”, mai adauga ea.
Dupa anul 2016, anul din care a castigat finantarea, Ioana Plopeanu a inceput sa caute dupa o casa care sa produca dulceață. In 2017 a inceput sa fabrice:
„Chiar dacă am pornit la drum cu cei 32.000 de euro, pe parcurs au apărut alte costuri, astfel că până în acest moment investiția se ridică la peste 60.000 de euro, diferența fiind acoperită din fonduri proprii”, mai spune Plopeanu, care conduce firma Fructos.
Pentru a castiga increderea concetatenilor ei, aceasta a mers sa vorbeasca fata in fata cu cat mai multi dintre locuitor si a reusit sa gaseasca si furnizorii locali de materie primă, necesari pentru producerea produselor ei.
Tanara a respectat inclusiv conditia regulamentului „Fabricat în Țara lui Andrei”, respectiv de a identifica o solutie inovatoare. Nu ideea in sine a fost de putere sa influenteze lucrurile, dar business-ul construit, per ansamblu, a reusit sa produca o schimbare, fie si ea mica, pentru deocamdata.
Si-a inceput afacerea cu 16 sortimente, impartita în două game: produse tradiționale și dulcețuri gourmet.